onsdag 9 februari 2011

Melodifestivalen 2011

...har dragit igång igen och lördagarna är heliga fem veckor framåt. Jag har alltid älskat spektaklet trots att låtarna oftast är sanslöst dåliga. En sann hatkärlek med andra ord.

Dilba drog definitivt det kortaste strået i lördags. Hon såg ut att lida, t om hon själv tyckte att låten var dålig. Danny kammade hem en finalplats med sin tvåackordslåt. Jag fick Aqua-vibbar, lite som "barbiegirl" där ordet "barbie" upprepas till leda. Dannys barbie är ordet "club".

Min främsta hatkärlek till melodifestivalen beror på att fel låt vann 1998. Det fanns en solklar låt som borde vunnit; Nanne Grönvalls "avundsjuk". Det är i en klass för sig. Det är den bästa svenska schlagerlåten. Någonsin. Varför vann inte denna låt? Varför? Det var 12 år sedan men jag har inte glömt!! För att strö salt i såren vann Jill Jonsson det året med ett skatbo på huvudet i en lam ballad. Inte okej.


"Att du är så snygg det äcklar mig"



Inga kommentarer: